Vinterklargjøring bobil

Publisert av Åsmund Johansen den 02.10.25.

Vinterklargjøring av bobil for lagring

  • Ufør service og sørg for oljeskift før vinteren.
    Utfører du oljeskift før vinterparkering/lagring unngår du at motoren blir stående med gammel motorolje gjennom vinteren. Gammel motorolje inneholder syrer og slagg som kan tære på gods og lagre.

  • Fyll dieseltanken til full

    Det danner seg lettere rim og kondens på innsiden av tanken hvis det er lite drivstoff på den.

  • Smør alle låser med bruk av låsolje, dette hindrer at låser fryser.

  • Skift ut/ fyll på frostsikker vindusspylervæske

Smøring av gummilister, dører, vinduer og takluker.

Smør alle pakninger på dører og takluker med silikonstift

Vinduer med vindusheis (manuell og elektrisk)

For å unngå at fører og passasjervinduer fryser fast, og at de glir lettere smører du pakninger med bruk av silikonspray.

  • Sjekk frysepunkt til kjølevæske samt kjøleveskenivå til motoren. Ved hjelp av en glykolmåler måler du frysepunkt. (maks antall minusgrader før den fryser)

  • Dekk og hjul
    Putt på litt ekstra lufttrykk (ca. 0,3–0,5 bar mer enn vanlig) for å motvirke «flate punkter» ved stillstand.

    Har du mulighet: rull bilen noen meter et par ganger i løpet av vinteren.

  • Sjekk at alle 12v-forbeukere er slått av.

Batterier (bodel og start)

Batterier bly/syre (start og bodel) – vinterlagring og vedlikehold

Lagring av bly/syre-batterier

  • Fulladet før lagring: Lad batteriet helt opp og koble det fra det elektriske systemet dersom du tar det ut av bobilen.

  • Lagringsforhold: Oppbevar på et kjølig, frostfritt og tørt sted. Kjølig temperatur (5–15 °C) minsker selvutlading.

  • Kontroll: Mål spenningen med jevne mellomrom (ca. hver 2.–3. måned). Lad opp igjen hvis spenningen synker under 12,4 V for å unngå sulfatering.

Kan blybatterier fryse?

  • Fulladet: Frysepunkt ca. –65 °C til –70 °C → fryser i praksis aldri i Norge.

  • Delvis utladet: Frysepunkt kan stige til rundt –15 °C.

  • Utladet: Kan fryse allerede ved –10 °C → stor fare for sprukket batterihus og ødelagt batteri.

👉 Derfor: Et utladet batteri er utsatt for frostskader – et fulladet batteri tåler kulde godt.

Vedlikeholdslading

  • Bly/syre batterier kan stå i bobilen under vinterlagring. De tåler kulde godt så lenge de holdes ladet.

  • Du kan:

    • La batteriene stå på vedlikeholdslading (moderne lader eller bobilens egen).

    • Lade hver 1–2 måned dersom de ikke står tilkoblet.

  • Det er tryggere å ha batteriet tilkoblet 230 V hele vinteren enn å risikere utlading og frostskader.

Litiumbatterier (LiFePO₄) – vinterlagring og vedlikehold

Temperatur og frost

  • Selve lagringen: LiFePO₄-batterier tåler fint å lagres i kulde, også under 0 °C, så lenge de ikke er helt utladet. NB Viktig les hele artikkelen!

  • Lading i kulde: Kritisk punkt! Et litiumbatteri uten oppvarming må ikke lades når det er under 0 °C, da kan cellene ta permanent skade.

  • Med innebygget varme: Batteriet varmer seg selv opp før ladding og kan derfor brukes og lades i minusgrader.

  • Lading uten varme: Må ikke lades under 0 °C uten varmefunksjon.

 

Lagringsnivå

  • Litiumbatterier skal helst lagres på 40–60 % ladet tilstand (ca. 13,1–13,3 V).

  • Unngå å lagre dem helt fulle eller helt tomme over tid.

 Vedlikeholdslading

  •  LiFePO₄ har svært lav selvutlading (ofte <3 % per måned)

  • Vedlikeholdslading er normalt ikke nødvendig.

  • Kontroller spenningen hver 3.–6. måned. Lad kun opp hvis spenningen går under ca. 13,0 V.

Praktiske råd

  • Med innebygget varmefunksjon: Kan stå i bobilen hele året, også i kulde. Krever 230 V eller solcelle/ladekilde for å kunne aktivere varmeelementet.

  • Uten varmefunksjon:

    Tryggest å lagre frostfritt (f.eks. ta ut og sette på et kjølig, tørt sted).

  •  Alternativt kan de stå i bobilen hvis du er helt sikker på at de ikke blir ladet når det er frost. Laveste ladetemperatur 0 gr

Slik klargjør du vannsystemene

En av de viktigste oppgavene i vinterklargjøring er å sørge for at vannsystemet er riktig tømt, slik at du unngår frostskader på slanger, vannkraner og blandebatterier.

Før du starter, må du forsikre deg om at vannpumpen er slått av for å unngå at vann sirkulerer mens du tømmer systemet.

Dusj/ dusjslange

Åpne kranen til dusjarmaturet i midtstilling, legg slange ned slik at vann kan renne ut av slange.

Åpne deretter alle kraner i bobilen, plasser dem midt mellom kaldt og varmt vann for å tillate full tømming, og la de stå åpne.  Åpne også alle tømmeventiler, inkludert bunntroppen på varmtvannsberederen (alde og truma) og ferskvannstanken.

NB. Varmtvannstanker (alde og truma) er kostbare produkter, kan koste opp mot 30 – 35 000,-. Derfor er det superviktig å sørge for at disse er tømt før kulde setter inn. Sjekk alltid instruksjonsbok og følg prosedyrene om du er usikker.

  • Åpne tømmeventiler, er du usikker sjekk brukerhåndboken til din bobil.

  • Etter at vannet har rent ut, kjør vannpumpen i noen sekunder for å sikre at det ikke er rester igjen i systemet.

  • Blås ut rester av vannet

    For å blåse vannet ut fra rørene kan du blåse med munnen, vask kranen først, gap over tuten/kranen og blås. Du kan også tømme vannrørene med luften fra en vanlig ballong, før ballongen over enden/tuten av kranen, bruk trykkluft for å fylle ballongen med luft.

  • Har du en trykkvannspumpe (ikke inni vanntank) har som regel denne pumpen et «seglass» med filter. Dette seglasset må skrus av og tømmes for vann.

Du kan starte pumpen uten seglass noen sekunder for å få ut alt av vann. Jeg legger litt papir under og lagrer seglasset på papiret under hele vinteren.

  • Har du en pumpe som sitter inni tanken kan det være lurt og sjekke at denne er tom for vann, selv om vanntanken er tømt.

Vannlås under vask.

Vannlås

  • For å unngå frostspreng i vannlåsene, hell en liten mengde frostvæske i hver sluk, samt i sluket til dusjkabinett.

Kjøleskap og fryseboks

  • Tøm og vask kjøleskapet og fryseren, sett dørene i luftestilling gjennom vinteren. Har du fryseboks inne i kjøleskapet, som vist på bildet, tvinn litt papir til en ball og legg denne mellom fryseboksdøren for lufting.

Toalett og toalettanken må rengjøres og smøres før lagring

  • De fleste toalettkasser kan åpnes for vedlikehold/smøring og rengjøring. Les bruksanvisning hvordan du åpner din kassett. Gummipakninger kan smøres med silikonspray for å unngå inntørking.

    Viktig å rengjøre selveste doskålen, vask grundig.

  • OBS. Har du egen spyle-vanntank for toalett må denne også tømmes for vann.

Håndbrekk

  • Håndbrekk skal ikke stå på under vinterlagring. Har du manell girkasse, sett den i 1. gir.

  • Parker bilen gjerne litt skrått slik at vann kan renne av, bruk nivåklosser om nødvendig og legg en hjullkloss under hjulene som fungerer som brems.

Interiør og fukt

Ta all mat ut av bobilen, ikke la noe ligge igjen i bobilen, ta også ut alle klær, pledd og sengetøy. Vask!

Innredningsputer kan gjerne bli stående i bilen, men det anbefales at du bruker en fuktsluker eller to som trekker til seg fuktighet. Fuktsluker bør sjekkes hver 1-2 måned, oftere i fuktige perioder. En refillpose varer imellom 1-3 måneder før den må byttes ut.

Sett gjerne sitteputer og madrasser på en måte som sikrer lufttilførsel, for å hindre jordslag. (mørke flekker på tekstiler forårsaket av mugg- og svertesopper som vokser på grunn av fuktighet og dårlig ventilasjon)

Ventilasjon
Pass på at ventiler ikke tettes, naturlig luftsirkulasjon forebygger kondens, sett gjerne skapdører og skuffer på gløtt for bedre luftsirkulasjon.

Gassrommet
Lar du gassflaskene stå i bobilen, steng gasstilførsel eller koble flasken av tilkobling. Sjekk datostempling på slanger. Noen gasslanger er merket med en utløpsdato, hvis ikke så må man se på produksjonsdatoen som er stemplet på slangen. Slangen skal da ikke være eldre enn 5 år.

Karosseri og eksteriør

Vask og voks bobilen utvendig før lagring – beskytter mot skitt, salt og fukt.

Rens takrenner, takluke-rammer og dreneringshull slik at vann ikke samler seg.

Mus og skadedyr
Mange setter musefeller inne i bilen og bruker egnede midler rundt hjulene. (musekasser/ musebørster)

Sørg for å tette eventuelle åpninger under bilen hvor gnagere kan komme inn.

Dokumenter og utstyr
Ta ut viktige papirer, elektronikk og verdigjenstander.

Fjerning av snø

Tak og konstruksjon: Snø er tungt. 20–30 cm våt snø på et bobil-tak kan veie flere hundre kilo og belaste takluker, vinduer, markisefester og taket i seg selv.

Lekkasjefare: Når snøen smelter og fryser igjen, kan det presses vann inn i små sprekker og tetninger.

Tilgang: Hvis det blir mye snø rundt bobilen, kan det fryse til og gjøre det vanskelig å komme til dører, luker eller gassrom.

Praktiske råd

  • Bruk en myk kost eller snøbørste, ikke metallspade, for å unngå riper i tak og karosseri.

  • Pass ekstra godt på å rydde snø vekk fra takluker, solcellepaneler og ventilasjonsåpninger.

  • Hold gjerne området rundt bobilen ryddet for å unngå isdannelser og for å ha fri adgang.

Viktig informasjon

Denne veiledningen er ment som en generell anbefaling for vinterklargjøring av bobil. Rutiner og prosedyrer kan variere mellom ulike merker og modeller.

Følg alltid instruksjonene i brukerhåndboken til din bobil og tilhørende utstyr (aldevarmer/truma, batteri, toalett, etc.).

Innholdet kan inneholde feil eller mangler og må ikke oppfattes som en fullstendig fasit.

For sikkerhet og garanti bør service og reparasjoner utføres av autorisert verksted.